Pagina's

dinsdag 10 april 2012

Kwekerij @ home

Een kwekerij @ home? Ja dat kan, in het klein dan. Vandaag heb ik allerlei benodigdheden in huis gehaald om wat kruiden, fruit en groenten thuis te kweken. Geen idee of het wat gaat worden, maar we gaan het in ieder geval proberen!

Het meest makkelijke om te kweken dat ik heb gehaald is voor deze lieve mannen. Twee roodharige, grote, knuffelige en harige lieve mannen. Ook wel Pluis (links) en Snoes (rechts). Pluis is lekker aan het slapen op de foto. Het zou je misschien verbazen, maar er is een grote kans dat deze kater aan het snurken is. Jawel, ik heb een snurkende rode kater. Soms is het zo erg dat ik twee snurkende mannen heb, alleen is er maar één de kat. 


Anyway, het kweek-verhaal. Ik zag dus iets voor de Rode Mannen, kattengras! Het potje is verschrikkelijk, I know, maar hopelijk gaan de katten er erg blij mee zijn!




Uiteraard heb ik niet alleen voor de katten geshopt. Daarnaast heb ik twee van deze mooie potjes gehaald voor rucola:



En tuinkers:


Wat zo handig is aan deze potjes, is dat je het zaad gewoon op het roostertje strooit. Laagje water tot net onder het rooster en elke dag verversen. Naar wat ik moet geloven van de beschrijving heb ik na maar liefst 5 tot 8 dagen rucola en 4 dagen tuinkers! Dat noem ik nou een lekker kweek-tempo!

* TIP: er staat dus elke dag verversen. Dat betekend dat lastige roostertje eruit halen zonder alle zaden in het onderliggende water te laten belanden. Jep, dat is mij dus overkomen, erg vervelend. Handig is het rooster met de rand naar boven in de schaal te leggen, zodat je bij het verversen het rooster met je vingers omhoog kan trekken. NIET laten leunen aan een kant, dan giet je dus de helft van je zaadjes weg, maar spanning blijven houden totdat je het rooster ernaast hebt gelegd.


Daarnaast heb ik ontzettend handige kweek kassen gehaald voor op de vensterbank. Smal en lang, perfect! Er passen 20 dotjes aarde in en er zit een handige plastic deksel op, zodat de plantjes lekker warm en vochtig blijven. De deksel sluit niet helemaal, er zitten kleine gleufjes aan de zijkanten voor voldoende ventilatie. Drie keer raden wie er erg hard op de deksel aan het duwen was, “omdat ‘ie niet dicht ging!” Altijd harde kracht voor denken. Niet dus.


Ook zo ontzetten handig! Die dotjes aarde die je hierboven ziet, zijn kleine kokos tabletten. Per tablet 25 ml. water erbij gieten en hij vormt zich perfect! Er zitten ook aan de bovenkant ronde inkepingen, zodat je gelijk een gaatje hebt voor de zaadjes. Nadat ik de zaden erin heb gegooid heb ik ze nog wel even zachtjes dichtgedrukt.

* TIP: voor de kokostabletten hoef je niet perse met een pipet en 25 ml. water aan de slag. Handiger is een kort rekensommetje: 20 tabletten x 25 ml = 500 ml. Giet dus 500 ml. in de bak en klaar is Kees!
Ik heb allerlei kruiden en wat groente en fruit gehaald. Er was zo ontzettend veel! Om te onthouden welke kruiden of groenten je waar hebt geplaatst is het aan te raden een sticker met de naam erbij te plakken, of een leuk stokje erin te prikken met de naam erop. Ik heb voor de stickers gekozen. Erg smalle had ik niet, dus heb ik maar een grotere in reepjes geknipt! Wat overigens ook aan te raden is, plak een sticker met de datum dat je de zaadjes hebt geplant erbij. Zo kun je handig de voortgang bijhouden (kruidenzakjes geven soms aan na hoeveel tijd de kruiden verpot kunnen worden en ze geheel volgroeid zijn).


Nog eventjes wachten en dan hoop ik in de zomer allerlei potten met kruiden, groente en fruit op m’n balkonnetje te kunnen zetten. Met tijm, peterselie,bieslook, munt, paprika, aardbeien, kerstomaat en lavendel! Tot dan is de vensterbank een kwekerij @ home!


XOXO!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten